0 z 0 pro ""

HYDROThrix

digitální provozní deník ČOV

Stručný popis

Program HYDRONet 4 je určen pro zpracování komplexních vodohospodářských projektů stokových a vodovodních sítí

– jednoduchou a uživatelsky přátelskou archivaci měřených dat o aktuálním stavu objektů čistírny
– kvantitativní a kvalitativní bilancování funkce ČOV
– tvorbu periodických výkazů o provozu ČOV

Filozofie tvorby sestav ČOV je založena na využití definované knihovny objektů ČOV. Sestavu je vytvářena interaktivně na obrazovce počítače s využitím ikon objektů. Lze tak dosáhnout výrazné variability při tvorbě uživatelských sestav ČOV.

Každý objekt je definován databázovými tabulkami obsahujícími základní, měřená a vypočtená data. Data lze analyzovat graficky v podobě trendů jednotlivých vybraných veličin ve vlastním grafickém serveru nebo je lze jednoduše exportovat do standardních programů (MS Excel, MS Word).

Program HYDROThrix je vytvořen jako 32-bitová aplikace pro operační prostředí Windows 9X nebo NT. Ke své funkci nevyžaduje žádné dodatečné konfigurace počítače nebo doplňkový software. Jako databázového jádra je použito programu MS Access.

Základní pojmy

Pomineme-li standardní objekty oken, jako jsou menu, nástrojová a informační lišta, obsahuje prostředí programu HYDROThrix dvě pracovní okna (viz obrázek).

Okno pracovní prostředí je místo, kde se odehrává celý děj tvorby sestavy ČOV, to znamená:

– vkládání objektů z knihovny objektů
– spojování objektů pomocí spojů
– úpravy spojů, urovnání objektů

Okno knihovna objektů obsahuje seznam všech dostupných objektů, které lze vložit do okna pracovního prostředí a vytvořit tak sestavu ČOV. Dostupné typy objektů jsou:

Fiktivní objektyMechanická částBiologická částKalové hospodářstvíVíceúčelové objekty
Objekt spojeníOdlehčeníAerobní zónaVyhnívací nádržČerpací stanice
Rozdělovací objektHrubé česleDenitrifikační zónaZahušťovací nádrž
Jemné česleAnaerobní zónaStrojní zahuštění kalu
Lapák pískuRegenerační zónaUskladnění kalu
Lis shrabkůOdvodnění kalu
Pračka pískuPlynojem
Usazovací nádrž
Dosazovací nádrž

 

Každý objekt má svou grafickou a databázovou složku. Grafické prezentace objektů, tzv. ikony objektů, se zobrazují na pracovní ploše programu. Data k objektům se do databáze vyplňují pomocí dialogů objektů.